Den svenska spelstudion Housefire, känd för sina atmosfäriska skräckupplevelser, har säkrat en investering på 3 miljoner kronor. Kapitalet kommer från ett konsortium av privata investerare med fokus på kreativa tech-bolag, och ska användas för att vidareutveckla Housefires kommande speltitel samt expandera teamet i Göteborg.
Enligt studions grundare, Erik Nilsson, kommer investeringen att möjliggöra lansering på flera plattformar och förstärka deras närvaro internationellt.
Växande Intresse För Skräckspel
Skräckgenren har fått ett uppsving de senaste åren med titlar som Amnesia, Phasmophobia och The Mortuary Assistant. Housefire har positionerat sig som en nykomling med stark potential genom sitt fokus på berättardriven skräck i nordisk miljö.
”Vi vill skapa skräck som kryper in under huden – inte bara genom jumpscares, utan med psykologisk tyngd och atmosfär”,
säger Nilsson.
Spel i Nederländerna – En Växande Marknad
Samtidigt som Sverige är ett känt spelutvecklarland, växer även spelindustrin i Nederländerna kraftigt. Flera indiestudior i Amsterdam och Utrecht har producerat hyllade titlar med fokus på berättande och konstnärligt uttryck. För den som är intresserad av vad som trendar i grannlandet rekommenderas wordle nl, en plattform där spelare i Nederländerna dagligen utmanar sitt språk och logik i ett viralt ordspel som inspirerat mängder av kloner och variationer.
Framtiden Ser Ljus Ut För Housefire
Med den nya finansieringen siktar Housefire på att släppa sin första fullängdstitel under första halvåret 2026. Studion planerar även att ställa ut på Gamescom senare i år, där man hoppas på internationell uppmärksamhet och potentiella partnerskap.